25 Mart 2009 Çarşamba

Rusya'ya Bakmak


Rusya’da üç değişik şehri gezme fırsatım oldu (Novosibirsk,Yekaterinburg ve Omsk) . Şehirler birbirlerine inanılmaz benziyor. Binaların mimarileri, caddeler, cadde isimleri. Sovyetlerin dağılması sebebiyle zor günler geçiren Rusya’dan ülkemize gelen hayat kadınları sebebiyle Rusya’yı Rus milletini hakir ve maalesef sadece kadın odaklı görüyoruz. Bizim burada yaptığımız yanlış Rusları kendi değer yargılarımıza göre yargılıyor olmamızdan kaynaklanıyor. Milletlerin karakterlerini karşılaştırıp bunlarla bir milleti bir devleti seviyelendirerek sadece kişisel olarak mutlu olabiliriz. Halbuki bu karakteristiksel özellikler yerine dünyanın ortak değerleri üzerinden kıyaslama yaparsak kimden, nerden, ne şekilde kendi gelişimimize katkıda bulunabiliriz bunu çözebiliriz. Ama ne yazık ki şunu itirafetmem gerekir bunun bilincinde ve farkında olan çok az insan tanıdım.

Omsk şehrinde tiyatro, sirk, müze, kütüphane binalarına gösterilen ilgi (güzel bir mimariye sahip ve bakımlı olmaları) ilginç gelmişti. (Özellikle gösterişli sirk binası sirki sadece bayramlarda ASKİ spor salonunda 1-2 kez görmüş beni hayli şaşırtmıştı.) Halbuki aynı alakanın diğer şehirlerde de olduğunu gördüğüm de tiyatronun, sirkin, sinemanın insanlar için kıymetli yerler olduklarını fark ettim(''kocaman bir fark var’’).

Yeni bir yeri, yeni bir kültürü tanımak demek sadece popüler yerlerini görmek ve belli sınıfa ait insanları tanımak demek değildir. Herkesin bilmediklerini bilmek lazım ki o kültür hakkında o şehir, ülke hakkında bilgi sahibi olunsun. Türkiye’den gelen biri için en heves edilen mekanları gece klüpleri, diskolarıdır Rusya’nın. Çoğu kişi için Rusya ne yazık ki bundan da fazla bir şey ifade etmez. Halbuki Ruslar sevilir yada sevilmez ama şu bir gerçek ki son 500 yıla damgasını vurmuş bir millettir.

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Semih Bey, yazılarınızı büyük bir keyifle okudum, acaba hala Omsk Şehrinde misiniz?

Omsk şehri ile ilgili birkaç şey öğrenmek istiyorum, orada yaşamış birinden bilgi almak daha kolay olur diye düşündüm.

Eğer vakit ayırma nezaketini gösterirseniz sevinirim, saygılarımla.

Mete YAZICI

meteyazici@gmail.com